onsdag den 29. oktober 2008

mobile medier og mobile unge

grundlaget for MoMU har været at sætte fokus på betydningen mellem medie og mobilitet og hvordan den bidrager til ændringer i vores måde at indrette os på i samfundet.
Projektet havde 2 lag:
1. Traditionelt teoretisk, analytisk forløb. Her blev man præsentreret for teorier om mobilitet, kommunikation, identitetsdannelse, community, netværk og ungdomskultur samt i metode.
Parallelt projektforløb. Projektdelen designede og udførte de studerende og underviserne i fællesskab en undersøgelse af målgruppens brug af og holdninger til mobile medier.
Der er et stort ønske om at kunne gennemfører tidsstudier, og geninterviewe deres basisinformanter om de samme ting igen, for at se hvordan/om tingene har ændret sig.

FORELØBIGE FUND.

Her fortæller de om de observationer de har gjort i forhold til sms, msn og email.

Her bliver det sat op, hvem der sms’er mest, mailer mest og hvilken aldersgruppe der benytter sig mest af messenger.

Der bliver vist hvem der anskaffer sig mest nyt af produkter og hvor meget og hvornår det bliver brugt.

Brugerne efterspørger billige priser, og enkelthed.
Tillægsfunktioner til mobilen såsom ur, alarm og kalender er populære ting, og man har erstattet sine tidligere ting med mobilen og erstatning til ur, alarm osv.

Der er fordele ved mobilen, man kan snakke direkte med den person man ønsker, man skal ikke først snakke med forældre.
De fleste foretrækker at sms’e i offentligheden fremfor at snakke.
Sms-sprog anvendes kun af de flittigste brugere.
Smileys anvendes af de fleste.

Længere inde i denne rapport fremlægges der skemaer over hvem der bruger de forskellige ting såsom sms, mail og msn.
Her er det delt op i alder og køn.

resterende kommer senere efter afsluttet læsning ( det er lidt tungt stof) :)

De mener at et menneskes medievane dannes i puberteten og hver aldersgruppe tager deres nuværende kommunikationsmåde med dig videre i tiden.

De har delt brugerne op i 4 fordkellige typer.


De deler de unge op i grupper hvor de er delt op på baggrund af hvr meget de sms’er, chatter og mailer.

Adoption af ny mobilteknologi

Dette afsnit handler om bestemte målgrupper (15-24år, early adopter) og dennes interesse for den nyeste teknologi indenfor mobiler .En early adopter er en person, som er hurtig til at opfatte teknologiens fordele og anvendelsesmuligheder og udnytte dem.
Med spørgsmål som, omtale, forståelse af teknologien og udskiftning af mobiltelefoner, identificere de denne målgruppe.

Motivet for altid at have det nyeste for de unge kan være af specielle årsager, blandt andet social status ( det er cool at have det nyeste af det nyeste) og det kan også være identitetsopbyggelse...

1 kommentar:

Helen sagde ...

Hej Christina

Det ser ud til, at du er kommet godt i gang og har fundet den litteratur, du skulle bruge :-)